صفحات

۱۳۹۱ اردیبهشت ۳, یکشنبه

در باب تحولات اجتماعی؛ یادداشت یکم: کوتاه دربارۀ مفهوم "تحول"


در باب تحولات اجتماعی
یادداشت یکم: کوتاه دربارۀ مفهوم "تحول"
در مطالعات اجتماعی و سیاسی دو بُعد مهم وجود دارد: ثبات و تحول. آن چه مربوط به تحلیل وضعیت یک جامعه در یک دوره مشخص و به خصوص در زمینه هایی چون بررسی نهادها یا کارکردهاست را می توان تحلیل های مربوط به ثبات جامعه دانست. در این جا سخن در این زمینه نیست و باب صحبت پیرامون "تحولات" یک جامعه است. سؤال اصلی در این جا آن است که چه چیزی می تواند خمیرمایۀ تحول در یک جامعه باشد؟ "تحول" از چه مکانیسم هایی بهره می برد؟ نسبت جامعۀ قدیم و جدید با یک دیگر و با تحول رخ داده در سطح یک جامعه چیست؟
مهم ترین وجه "تحول"، تغیر ساختارهای گوناگون جامعه است، "تغییر" البته می تواند سویۀ مثبت یا منفی داشته باشد، اما عموماً "تحول"، تغییری مثبت و رو به جلو تعبیر می شود، همچنین باید در نظر داشت که جامعه ای که در حال "تحول" به سر می برد باید به گونه ای توجه کند که در چه راستایی و با چه هدفی صورت می گیرد.
درک "تغییر" و لزوم فهم مناسب از آن، لازمۀ اصلی هر فعالیت اصلاح طلبانه است و علی رغم این که چنین مقوله ای از بدیهیات محسوب می شود باید بیشتر و عمیق تر به آن پرداخته شود. مجموعه یادداشت هایی که در ادامه خواهد آمد بسیار مختصر و فشرده به جنبه های گوناگون مفهوم تحول خواهد پرداخت و مشخص است که رویکرد بیشتر اجتماعی و سیاسی در آن مورد توجه خواهد بود. در این یادداشت ها سعی شده که به صورت کوتاه هر کدام از این مقولات معرفی شوند و سخن مفصل تر آن باشد تا وقت دگر...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر