صفحات

۱۳۹۱ اردیبهشت ۳, یکشنبه

در بارۀ تحولات اجتماعی؛ یادداشت دوم. گسست؛ مبنای ایجاد یک تحول اجتماعی


در بارۀ تحولات اجتماعی
یادداشت دوم. گسست؛ مبنای ایجاد یک تحول اجتماعی
"تحول" در هر جامعه ای به صورت مشخص از روندهایی پیروی می کند که در آن وضعیت یک دورۀ مشخص به وضعی نو تبدیل می شود. یک جامعه در "گسست" از دورۀ پیشین، با توجه به لزوم تغییر، به "تحول" دست می یابد.
در یک جامعه ساحت های گوناگونی وجود دارد که در هر کدام از آن ها می تواند "گسست"ی رخ دهد. گسست از جامعۀ پیش از تحول، مهم ترین نکته ای است که باید در نظر داشت. این گسست در دو ساحت "عمل" و "نظر" رخ می دهد و شناخت این ساحت ها اصلی ترین موضوع در ایجاد "تحول" است. در هر تحول اجتماعی این پرسش های مهم باید مورد توجه قرار گیرد:
"گسست، از چه چیز، در چه ساحت یا ساحت هایی، در چه زمینه ای، برای رسیدن به چه وضعیتی و در نهایت با چه طرحی" صورت می گیرد.
پاسخ به این پرسش ها اولین گام ها برای یک "تحول" اجتماعی است چرا که چنین چیزی بدون توجه به پنج گانۀ بالا، نمی تواند صورت بگیرد. بیش از هر چیز در ابتدا باید به این پرسش پاسخ داده شود که گسست از "چه چیز" صورت می گیرد، چرا که ایجاد یک تحول در ابتدای امر باید به صورت مشخص و معین باشد که از چه چیزی صورت می گیرد.
شاید خوانندۀ یادداشت حاضر و یادداشت های قبلی و پیش رو به این نکته خدشه وارد کند که نکات مورد توجه، چیزی جز بدیهیات نباشد. در پاسخ باید گفت که اشکال مهمی در تحلیل های کنونی جامعۀ ایران به صورت مشخص موج می زند، عدم توجه به چنین بدیهیات بسیار روشن است و یکی از هدف های این یادداشت ها تذکر و برجسته کردن همین بدیهیات به ظاهر ساده اما بسیار مهم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر